preskoči na sadržaj

Srednja škola Bedekovčina

 > Projekti  > EU projekti
Vijesti

Studijski posjet na temu „Profesionalno usmjeravanje u Velikoj Britaniji“

Autor: Krasnodor Mikša, 1. 12. 2011.

 

 

Naša pedagoginja donosi vrlo zanimljive dojmove sa studijskog posjeta u Velikoj Britaniji o europskim iskustvima o profesionalnoj orijentaciji i savjetovanju učenika u pogledu njihovog profesionalnog razvoja i izbora karijere.

U okviru programa Euroguidance, Europske mreže nacionalnih centara za podršku profesionalnom usmjeravanju, sredinom studenog ove godine organiziran je studijski posjet u Bradford u Velikoj Britaniji. Obzirom da se kao pedagoginja između ostalih poslova bavim i profesionalnom orijentacijom i savjetovanjem učenika u pogledu njihovog profesionalnog razvoja i izbora karijere, bila mi je osobita čast biti odabrana jednom od ukupno 6 sudionica studijskog posjeta iz Hrvatske.

Nešto o programu Euroguidance…

Euroguidance je europska mreža nacionalnih centara za podršku profesionalnom usmjeravanju.

Centar Euroguidance Hrvatska promiče mobilnost i europsku dimenziju u sustavu profesionalnog usmjeravanja u Republici Hrvatskoj, a djeluje u okviru Agencije za mobilnost i programe Europske unije. 

Kome je namijenjen?

Euroguidance je namijenjen osobama koje se bave profesionalnim usmjeravanjem u zapošljavanju i obrazovanju na svim razinama (psiholozi u osnovnim i srednjim školama, pedagozi, savjetnici za profesionalno savjetovanje i informiranje, socijalni radnici ili stručnjaci srodnih znanja), kao i osobama koje su prisutne na tržištu rada i trebaju profesionalno usmjeravanje. Euroguidance pomaže i onima koji žele učiti i usavršavati se u drugim europskim zemljama dajući im relevantne informacije o tamošnjim sustavima obrazovanja i osposobljavanja te mogućnostima mobilnosti koje im se pružaju.

Cilj studijskog posjeta

Studijski posjet zamišljen je kao stručno usavršavanje za stručnjake iz Hrvatske koji se u okviru svog posla bave profesionalnom orijentacijom. Kako kod nas razne institucije provode te aktivnosti, među sudionicama su bile dvije kolegice sa Sveučilišta u Zagrebu i Dubrovniku, psihologinja iz Osnovne škole u Žminju, psihologinja iz Zavoda za zapošljavanje u Splitu i nas dvije pedagoginje iz srednjih strukovnih škola, Đakova i Bedekovčine.

Nešto o programu posjeta…

Program je bio vješto osmišljen kako bi svaka od nas vidjela i naučila što više iz svog područja rada. Tako smo posjetile dvije visokoškolske ustanove – Bradford University i University of Huddersfield. U potonjem smo bile prisutne i treningu studenata koji se školuju za savjetnike za profesionalno vođenje i orijentaciju.

U Velikoj Britaniji se profesionalna orijentacija provodi mahom izvan redovnog školskog sustava, u specijaliziranim ustanovama koje funkcioniraju dijelom kao naše udruge – djelomično su financirane od države a velikim dijelom se i samofinanciraju putem raznih natječaja i projekata. Više takvih ustanova podijeljene su po dobi mladih ljudi kojima se bave, a postoje i one koje se bave odraslima koji su bez posla, bilo iz razloga što ga ne mogu naći nakon završenog školovanja ili su pak posao izgubili propadanjem tvrtke. Takve se ustanove - primjerice Next step i Opportunity centar bave tim ljudima na vrlo aktivan način. Naime, odlaze u kompanije koje propadaju i otpuštaju ljude te pronalaze načine kako im pomoći. U razgovorima s njima predlažu najoptimalnija rješenja za njih – prekvalifikacije, dodatne edukacije, pružaju psihološku pomoć i podršku u stresnim trenucima gubitka posla. Savjetnici tih ustanova 70% svog radnog vremena provode na terenu i cilj im je pronaći što više korisnika. Brojem savjetovanja i osmišljenih programa mjere i kvalitetu svoga rada. Zajedno s korisnicima njihovih usluga i uz materijalnu pomoć države osiguravaju im preživljavanje do trenutka nalaženja novog posla. Uz prekvalifikacije i edukacije, dodatno ih osposobljavaju i za proaktivno traženje posla, preuzimanje odgovornosti za svoju budućnost, pomažu im vratiti samopouzdanje i obučavaju ih u predstavljanju sebe i svojih kvaliteta u razgovorima s potencijalnim novim poslodavcima. Također osmišljavaju s njima i mogućnost samozapošljavanja.

U ustanovama koje se bave mladima glavna je karakteristika velika briga za djecu koja su iz bilo kojeg razloga ispala iz redovnog školskog sustava (tzv. Drop out). Ustrajni su u naporima da oni steknu bilo kakvu kvalifikaciju kojom bi došli do posla i bili konkurentni na tržištu rada. Surađuju i sa školama i sa socijalnom službom u čiju bazu podataka mogu ući kako bi znali i okolnosti koje su pojedino dijete dovele do ispada iz sustava. Najčešće su tu i socijalni problemi, nezaposlenost roditelja, poremećaji u ponašanju, čak i delinkvencija, ovisnosti i sl. Njihovi savjetnici su tako osposobljeni za savjetovanje i u tim područjima. Posebnost njihovog sustava svakako uvjetuje i multikulturalnost, pa se naročito radi s mladima pripadnicima etničkih manjina i na njihovoj asimilaciji. U Bradfordu, gradiću s oko 300.000 stanovnika, četvrtina je stanovništva pripadnika etničkih manjina. Zanimljiv program koji je osmišljen za spajanje i suživot mladih različitih vjera, rasa i kultura je Culture Fusion. Izvodi se u ustanovi koja se zove Connexions i bavi se mladima od 13-19 godina, s potprogramima koji obuhvaćaju mlade u raznim kraćim dobnim skupinama te za one sa specifičnim teškoćama i do 25. Novoadaptirana zgrada na pet etaža u kojoj se nalaze nudi različite sadržaje za edukaciju i zabavu. Tako su tu prostori za igru raznih društvenih igara, stolni tenis, prostorije s računalima, kuhinja za učenje, stolarska radionica, mini kazalište, teretana, studio za snimanje glazbe, vrt na krovu, dvorana za zabave i priredbe, sobe s krevetima, „muzej mira“ - prostor s udobnim jastucima izoliran od zvukova… Dizajn je naročito privlačan mladima – moderan i živih boja uklopljen u elemente stare građevine s gredama i starom ciglom. Ipak, mladi rijetko dolaze sami nego budu upućeni od strane škole ili socijalne službe, ali onda u mnoštvu ponuđenih programa pronađu nešto za sebe i u velikom broju slučajeva nadoknade propušteno u redovnoj školi.

Ustanova Aspire I bavi se mladima od 14 do 19 godina (ali ima programe i za starije) i nudi im također raznovrsne programe za stjecanje kvalifikacije. U okviru projekta Aspire2Work (Foundation Learning) za mlade od 16 do 18 godina koji nisu u školi, nisu zaposleni i nisu ni u kakvom tečaju ili edukaciji nude programe iz područja administracije, ugostiteljstva, zdravstvene njege i socijalne skrbi, upravljanja vozilima, frizerskih usluga i cateringa. Specifična je politika provođenja tih programa. Kako su to mladi koji se iz raznih razloga nisu prilagodili redovnom školskom sustavu i imali su teškoća u učenju, ponašanju i sl., ovdje ih ne dočekuju s klasičnom nastavom od koje su na neki način pobjegli. Programi se izrađuju individualno prema inicijalno ispitanom znanju svakog od njih iz područja matematike, engleskog jezika i računalnih vještina. Radi se u malim grupama koje po formiranju prvo treba povezati u tim. Tako se prvo rade radionice upoznavanja i team buildinga kroz igru. Kad se stvori određena kohezija grupe, ovi osnovni predmeti se podučavaju i programi realiziraju na posebno kreativan način. Voditelji pojedinih programa ulažu velike napore da za svako gradivo osmisle stručno i metodički prilagođenu nastavu na posebno zanimljiv način. Najčešće se odvija u ciklusima i kroz projekte. Bile smo prisutne dijelu nastave u kojem su učenice radile na svojim projektima – životinje Europe, kozmetika i uređenje stana. Posebno zanimljiv projekt iz matematike zamišljen je na način da učenici urede svoj budući stan. Dobili su tlocrt stana s dimenzijama i pregradnim zidovima. Imaju na raspolaganju uzorke tapeta, boje zidova, namještaj i dekoraciju. Kroz osmišljavanje svakog prostora u stanu vježbaju osnovne računske operacije, proporcije, mjerne jedinice, Pitagorin poučak i ostale matematičke pojmove na zanimljiv i zabavan način.

U nekim programima učenici dobivaju i naknadu od 30 GBP za redovito pohađanje 12 sati nastave tjedno kroz 30 tjedana naukovanja. Taj iznos pomaže im u životnim troškovima, ali je istovremeno i dobra motivacija.

Nešto o Bradfordu i okolici…

Pored stručnog dijela, večeri su nam preostale za upoznavanje lokalnih atrakcija: bradfordske katedrale, City Halla, viktorijanske arhitekture, rodnog mjesta sestara Bronte, Haywortha, i pubova… Osluškivale smo specifični jorkširski izgovor, promatrale različite školske uniforme na učenicima koji se vraćaju iz škole, kušale tradicionalne engleske i jorkširske specijalitete, ''fish and chips'' u uličnim lokalima…

Europa…

Europsku dimenziju studijskog posjeta osjetile smo već na aerodromu u Manchesteru gdje se putnici pri provjeri putovnica dijele na EU i NON EU. Ovi zadnji, mi, trebali smo ispuniti i Landing card – upitnik sa svojim podacima, razlogom dolaska u UK i trajanjem svog boravka. Razlog svog dolaska u proširenoj verziji trebalo je detaljno obrazložiti i vrlo ljubaznom cariniku zbog kojeg je neugoda odvojenog izlaza ipak smanjena. Proeuropski aspekt u sferi obrazovanja našle smo i u studentima iz Latvije koji masovno studiraju u Bradfordu te čine etničku raznolikost, uz već drugu ili treću generaciju Indijaca, Pakistanaca i Afroamerikanaca, još većom i … nekako, svjetskom.

 

Tatjana Papst

 




CMS za škole logo
Srednja škola Bedekovčina / Gajeva 1, HR-49221 Bedekovčina / ss-bedekovcina.skole.hr / ured@ss-bedekovcina.skole.hr
preskoči na navigaciju