Erasmus+ je novi sedmogodišnji program Europske unije namijenjen jačanju obrazovanja, osposobljavanja, sporta i položaja mladih u Europi.
Program nudi brojne mogućnosti za učenike, osoblje, obrazovne ustanove i organizacije uključene u strukovno obrazovanje i osposobljavanje.
Erasmus+: Novi program Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport za razdoblje 2014. - 2020.
Program Erasmus+ obuhvaća sve europske i međunarodne programe i inicijative Europske unije u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih i sporta.
Erasmus+ zamijenit će sedam postojećih programa: Program za cjeloživotno učenje (s njegovim potprogramima Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius i Grundtvig), Mladi na djelu te pet programa međunarodne suradnje (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink i program suradnje s industrijaliziranim državama i teritorijima). Program po prvi put uvodi i podršku području sporta.
Erasmus+ usmjeren je jačanju znanja i vještina te zapošljivosti europskih građana kao i unaprjeđenju obrazovanja, osposobljavanja te rada u području mladih i sporta. Sedmogodišnji program imat će budžet od 14.7 milijardi eura, što predstavlja povećanje od čak 40 posto u odnosu na postojeće programske budžete.
Program Erasmus+, u okviru kojeg su predviđene aktivnosti mobilnosti za pojedince u svrhu učenja i osposobljavanja (predviđa se da će zahvaljujući programu više od 4 milijuna Europljana do 2020. dobiti priliku studirati, učiti, usavršavati se, obavljati stručnu praksu ili volontirati u inozemstvu) te aktivnosti sektorske i međusektorske suradnje - partnerske projekte obrazovnih ustanova, tijela lokalne i regionalne vlasti, poslovnog sektora, nevladinog sektora, udruga mladih i drugih organizacija na zajedničkim projektima koji adresiraju izazove s kojima se navedeni sektori susreću.
MOGUĆNOSTI ZA POJEDINCE
PROJEKT MOBILNOSTI (eng. Mobility Project) je aktivnost koja, u sklopu Ključne aktivnosti 1 - Mobilnost u svrhu učenja za pojedince (eng. KA1 Learning Mobility for Individuals), omogućuje unaprjeđenje profesionalnih i osobnih kompetencija pojedinaca. U okviru strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (eng. Vocational Education and Training - VET), mobilnost se može provoditi u zemljama članicama programa Erasmus+ odnosno u 28 zemalja članica EU, zemljama članicama EFTA-e (Island, Norveška, Lihtenštajn, Švicarska) te u Turskoj i Makedoniji.
Projekt mobilnosti za strukovno obrazovanje i osposobljavanje (eng. Mobility Project for VET) namijenjen je sljedećim skupinama sudionika:
Za učenike strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (eng. VET learners)
Polaznici početnog strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, kao i bivši učenici do godinu dana nakon završetka strukovnog obrazovanja mogu ostvariti mobilnosti u svrhu obavljanja stručne prakse u trajanju od najmanje 2 tjedna do najviše 12 mjeseci. Mobilnost se može provoditi na radnome mjestu u tvrtkama ili drugim relevantnim organizacijama, ili u strukovnoj obrazovnoj ustanovi s obveznim provođenjem stručne prakse u tvrtkama.
Za osoblje organizacija uključenih u strukovno obrazovanje i osposobljavanje (eng. VET staff)
Projekt mobilnosti za osoblje iz područja strukovnog obrazovanja i osposobljavanja moguće je koristiti za vlastito stručno usavršavanje koje pridonosi razvoju organizacije. Stručno usavršavanje provodi se u obliku stručne prakse ili učenja kroz opažanje u tvrtkama i/ili strukovnim obrazovnim ustanovama. U ovakvom obliku mobilnosti mogu sudjelovati zaposlenici organizacija koje su aktivne u području strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, a koji su nadležni za spomenuto područje obrazovanja.
Dodatno, mobilnost se može ostvariti za držanje predavanja ili provođenje osposobljavanja u inozemnoj strukovnoj obrazovnoj ustanovi, a ovaj oblik mobilnosti osim spomenutih stručnjaka iz područja strukovnog obrazovanja i osposobljavanja može ostvariti i osoblje tvrtki, javnog sektora i organizacija civilnog društva. Mobilnost osoblja može trajati od najmanje 2 dana do najviše 2 mjeseca, što ne uključuje dane provedene na putu.
MOGUĆNOSTI ZA ORGANIZACIJE
U okviru Ključne aktivnosti 2 - Suradnja za inovacije i razmjenu dobre prakse (eng. KA2 Cooperation for innovation and the exchange of good practices), za strukovno obrazovanje i osposobljavanje nude se aktivnosti.
Strateška partnerstva (eng. Strategic Partnerships) te Udruživanje sektorskih vještina (eng. Sector Skills Alliances).
STRATEŠKA PARTNERSTVA omogućuju suradnju organizacijama aktivnima u području obrazovanja, osposobljavanja, rada s mladima, ali i tvrtkama, javnim tijelima, te organizacijama iz civilnog sektora kako bi razvile inovativna, primjenjiva rješenja koja pridonose podizanju kvalitete učenja, predavanja, rada s mladima i modernizaciji institucija. Strateška partnerstva trebaju biti usmjerena na razvoj, prijenos i/ili implementaciju inovativnih praksi i rješenja na organizacijskoj, lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj ili europskoj razini. Projekt može biti u cijelosti usmjeren na strukovno obrazovanje i osposobljavanje, za što treba biti usklađen s strateškim prioritetima Europske unije u ovom području. No, moguća je i „međusektorska“ suradnja, što podrazumijeva primjenu rješenja odnosno proizvoda postignutih kroz strateško partnerstvo na više od jednog područja (npr. u jednom projektu rezultati su primjenjivi na područje strukovnog obrazovanja, obrazovanja odraslih te visoko obrazovanje).
UDRUŽIVANJE SEKTORSKIH VJEŠTINA je aktivnost usmjerena na međunarodne projekte koji proizlaze iz obrazložene potrebe za određenim vještinama uočene u pojedinom gospodarskom sektoru. Cilj ovih projekata jest usklađivanje strukovnog obrazovnog sustava sa specifičnim sektorskim potrebama na tržištu rada kroz razvijanje združenih strukovnih programa odnosno kurikuluma. Posebna pažnja bit će usmjerena na metode učenja kroz rad ili simulacije rada (eng. work-based learning). U okviru natječaja 2014. godine, aktivnost će biti usmjerena na određene sektore navedene u Programskom vodiču za Erasmus+.
Stručna praktična nastava u Portugalu
Autor: Krasnodor Mikša, 26. 10. 2015.
Prvi tjedan mobilnosti učenika u Portugalu, u sklopu projekta Erasmus+ koji financira Agencija za mobilnost i EU projekte, odrađen je, uz kulturne aktivnosti tijekom vikenda.
Nakon dolaska u nedjelju, ponedjeljak je započeo prezentacijama mjesta i načina rada stručne praktične nastave s vlasnicima i voditeljima ureda i tvrtki u kojima će pojedini učenici raditi sljedeća dva tjedna.
Poljoprivredni tehničari Doroteja Rožić, Dario Srebačić, Marko Sokolić i Matija Mlakar obavljaju praksu u tvrtki Florineve koja se bavi uzgojem i distribucijom cvijeća. Arhitektonski tehničari rade u privatnim arhitektonskim uredima: Vlatka Švigir i Antonio Hren u Fidalgo Mineiro Arquitectos, Ana Kesak (građevinska tehničarka) i Ana Mlinarić u Vieira arquitectos (svi u Montijou), dok Karlo Vidiček radi u gradiću Alcochete u tvrtki Arte Urbana. Medicinske sestre opće njege (Simona Hren i Melita Plenar) počele su obavljati praktičnu nastavu u zdravstvenoj ustanovi União Muzualista Nossa Senhora da Conceição. Građevinski tehničari Božidar Novosel i Josip Suntešić rade u tvrtki Jorge Barreto na gradilištima u mjestu Samouco i Lisabonu.
Učenici stanuju u dva velika stana u gradiću Montijou koji se nalazi na suprotnoj obali rijeke Tejo od glavnog zrada Lisabona pa se, odrađujući praktičnu nastavu i upoznavajući se s drugačijim pristupima rada, radnim vremenima i običajima, prilagođavaju i navikavaju na zajednički život i svime onime što on donosi.
Prvi slobodni vikend u Portugalu bio je namijenjen kulturnim aktivnostima i upoznavanju s glavnim gradom i bližom okolicom. U subotu smo razgledavali Lisabon, upoznavali se s njegovom i portugalskom bogatom poviješću, turističkim atrakcijama i kulturom. Posjetili smo utvrdu Sv. Jurja, prošetali se centrom grada i upoznali s portugalskim dizajnom u Muzeju dizajna. Poslije podne susreli smo se s bogatom poviješću otkrića i obišli Samostan Sv. Jeronima, Spomenik otkrićima i toranj Belem. U nedjelju smo stajali na najzapadnijoj točki Europe, u Cabo da roca, razgledali Palacio Pena u gradiću Sintra i namočili noge u Atlantski ocean na jednoj od mnogobrojnih surferskih plaža u Portugalu.
Učenike očekuje još jedan tjedan polaženja stručne praktične nastave, mada mnogi ovdje u Portugalu, od organizatora mobilnosti do nekih vlasnika tvrtki, kažu da bi idealan boravak, odnosno praksa, trebao trajati najmanje mjesec dana. Nastavnici (Sanja Markuš, Štefica Sukreški i Krasnodor Mikša) nikako se ne slažu s time.
Mnogobrojne fotografije možete pogledati u galerijama na grupi škole na Facebooku.
Krasnodor Mikša